vitamine-d-tekort

vitamine-d-tekort

Vitamine d tekort

Een van de bekendste vormen van vitaminegebrek is een vitamine D tekort, vrijwel elke Nederlander heeft wel eens last van een vitamine D tekort en het is erg moeilijk om dit te voorkomen. Uw lichaam maakt namelijk vitamine D aan door het opvangen van UV-B straling op de huid, UV-B straling is alleen aanwezig in de zon. Het opvangen van vitamine D uit de zon is alleen mogelijk als de zon een minimale sterkte heeft van 3, op een zomerdag kunt u daarom binnen 20 minuten zon al genoeg vitamine D hebben om er weer een lange tijd tegenaan te gaan, het nadeel voor Nederlanders is echter dat de zomers in Nederland erg kort zijn en dat er in de zomer nauwelijks mogelijk is om in het zonnetje te zitten, omdat deze simpelweg niet aanwezig is.

Voor het opnemen van vitamine D tekort is minimaal een zonkracht nodig van 3, al de zon een lagere zonkracht heeft zal deze vrijwel geen UV-B straling bevatten waardoor u heel lang in de zon moet zitten om een beetje vitamine D op te nemen, de meeste Nederlanders zoeken daarom naar andere mogelijkheden om in de wintermaanden ook voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Als u last hebt van vitamine D tekort zult u dit vrijwel meteen werken, een vitamine D tekort komt namelijk gepaard met een heleboel vervelende symptomen zoals erge moeheid, een futloos gevoel, misselijkheid, hoofdpijn en soms zelfs buikpijn. Het is daarom belangrijk om uw vitamine D gehalte in de gaten te houden om te voorkomen da u last krijgt van vitamine D tekort. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van alternatieve methoden naast het zitten in de zon om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Het binnenkrijgen van voldoende vitamine D is noodzakelijk voor het lichaam om goed te kunnen functioneren. Op het moment dat u vitaminegebrek hebt zult u niet meer goed kunnen functioneren en dit valt bijvoorbeeld terug te zien in uw lichamelijke en geestelijke prestaties. De laatste jaren bekijken onderzoekers steeds meer de vervangende middelen om vitamine B op een natuurlijke manier aan te vullen, bijvoorbeeld door het gebruik van een zonnebank, uit het laatste nieuwsbericht van het KWF bleek echter dat het nog niet zeker was of zonnebanken een positieve invloed hebben op het aanvullen van vitamine D, daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van de stand waarop u de zonnebank zet en wat voor soort lampen u gebruikt.

Vitamine webshops

Vitamine Informatie

Teveel of te weinig vitamine d

Het is ook mogelijk dat u een teveel aan vitamine D binnenkrijgt, bijvoorbeeld op het moment dat u te veel in de zon zit, eventueel zelfs nog in combinatie met het slikken van vitamine D vitaminepillen, het is erg belangrijk om goed in de gaten te houden dat u geen overdosering van vitamine D krijgt. Indien u er niet zeker van bent of het middel dat u wilt gebruiken voor het verhogen van uw vitamine D gehalte wel betrouwbaar en goed is of wanneer u niet zeker bent van de hoeveelheid die u hiervan mag gebruiken kunt u het best een arts raadplegen, deze kan u precies uitleggen hoe u het middel het efficiƫntst toe kan passen.

Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om de vitamine D op een onnatuurlijke manier aan te vullen, vitamine D is namelijk noodzakelijk voor het goed functioneren van het lichaam en een gebrek aan deze vitamine kan het ervaren van veel symptomen tot gevolg hebben. Mogelijke manieren om uw vitamine D gehalte aan te vullen is bijvoorbeeld het slikken van vitamine D pillen. In deze vitaminepillen zitten de stoffen die u normaal binnen krijgt via de huid op het moment dat u in de zon zit, het lichaam kan hierdoor de voorraad vitamine D aanvullen. Natuurlijk is alleen het gebruik van deze vitaminepillen niet voldoende en is het nog steeds aan te raden om regelmatig de zon op te gaan zoeken, het voordeel is dat het in de zon zitten voor de meeste Nederlanders geen straf is!